Rett utenfor gjerdet til Speira er det eneboliger, rekkehus, blokker, barnehage, flyktningmottak og selve bysentrum i Holmestrand.

Har god dialog med naboene gjennom egen app

Speira i Holmestrand har laget en egen app for å kunne kommunisere med og varsle naboer.

Publisert Sist oppdatert

Speira AS

Foredler og lakkerer ulike aluminiumsprodukter. Blant annet materiell og deler til biler, skip, industri, emballasje til mat og legemidler, batterisystemer mm.

Amerikanskeid selskap med ca. 5000 ansatte i Tyskland og Norge, hvorav nærmere 450 på de to lokasjonene i Holmestrand. Har også lokasjon i Molde.

Av de ansatte i Holmestrand er 45 personer med i industrivernet.

Har forsterket industrivern innen førstehjelp og brannvern og er en storulykkevirksomhet.

Med to ulike lokasjoner midt i kjernen av Holmestrand i Vestfold er Speira en stor del av bybildet. Her er det ikke mange metere fra gjerdet og til barnehager, bebyggelse og butikker.

– Vi er en stor industribedrift som driver med foredling og lakkering av aluminiumsprodukter. Vi valser blant annet svære blokker hvor vi bruker emulsjonsolje. Dette er vann med små mengder olje som er løst opp, og når det brukes på varme coiler vil det bli damp. Denne dampen kan gi noe lukt ved ulike omstendigheter, vi har også et støperi som smelter skrap, om skrapet har litt organisk innhold og vi får feil i filter kan dette også medføre noe lukt i området rundt fabrikken. Da kan naboene rundt oss bli påvirket av vår drift, forklarer HMS-ansvarlig i Speira Holmestrand, Michael Tjelle.

Tidligere har virksomheten opplevd stor pågang både på telefon og at folk møtte opp i porten hvis det har vært aktivitet som har bekymret naboene.

– Det blir fort synlig for folk hvis det kommer mer røyk enn vanlig fra produksjonen vår. Vi fant ut at vi må varsle og informere bedre, og vi kontaktet derfor et firma som kunne hjelpe oss å finne en løsning, sier Tjelle.

 

Informerer om aktivitet på forhånd

HMS-ansvarlig i Speira Michael Tjelle forteller at 80 brukere har lastet ned appen.

Løsningen ble å utvikle en egen app. I appen kan naboer melde inn dersom de ser røyk eller opplever lukt fra fabrikken. Når de melder inn noe får de noen predefinerte spørsmål som gjør at det blir laget en melding i Speiras system.

– Henvendelsene blir deretter sendt videre til et par utvalgte ledere hos oss og den ansvarlige på avdelingen det gjelder. Så følger disse opp meldingene hvis det er noe som skal svares ut til naboer, sier Tjelle.

I tillegg bruker Speira appen til å informere om planlagte aktiviteter som kan skape nysgjerrighet.

– Hvis vi for eksempel har planlagt en storulykkeøvelse og det vil bli mye blålysaktivitet, da kan vi sende ut push-varsel til naboene om at det skal skje noe. Da informerer vi også om at det ikke er noe farlig som kan skje. I slutten av april fikk vi en forespørsel fra 330-svadronen som ønsket å lande på lokasjonen vår i Holmestrand i forbindelse med en øvelse. Da sendte vi ut et push-varsel om at det kom til å lande et helikopter der, så folk ikke skulle lure og bli bekymret, sier Tjelle.

Nabo-appen til Speira har blitt godt mottatt av naboene. Her kan naboene varsle og blir varslet om hendelser ved virksomheten.
Nabo-appen til Speira har blitt godt mottatt av naboene. Her kan naboene varsle og blir varslet om hendelser ved virksomheten.
Nabo-appen til Speira har blitt godt mottatt av naboene. Her kan naboene varsle og blir varslet om hendelser ved virksomheten.
Nabo-appen til Speira har blitt godt mottatt av naboene. Her kan naboene varsle og blir varslet om hendelser ved virksomheten.
Nabo-appen til Speira har blitt godt mottatt av naboene. Her kan naboene varsle og blir varslet om hendelser ved virksomheten.
Nabo-appen til Speira har blitt godt mottatt av naboene. Her kan naboene varsle og blir varslet om hendelser ved virksomheten.

Han forteller at tilbakemeldingene fra naboene har vært utelukkende positive.

– Det er viktig for oss å ha fornøyde naboer og at de er ivaretatt så godt som mulig. Vi er avhengig av et godt forhold til de rundt oss for å kunne fortsette med en så trygg produksjon som mulig, sier HMS-ansvarlig Tjelle.

 

Ingen pågang i porten lengre

Appen ble lansert for snart et år siden, og Speira merker stor forskjell på pågangen inn mot porten og på telefonen ved en hendelse.

– Pågangen har mer eller mindre avtatt helt. Vi prøver å bruke appen så folk får mest mulig informasjon på forhånd, sier Tjelle.

Da de lanserte appen leverte de ut informasjon i postkassene til rundt 300 naboer, og de har planlagt en ny informasjonskampanje over sommeren. I tillegg har de nabomøter to ganger i året hvor naboer kan komme inn på virksomheten.

– Nabomøtene har blitt veldig godt mottatt, og på forrige møte kom det 20 stykker. Da får folk prate med oss, se produksjonen og vite om siste nytt fra oss. Både vi og naboene setter pris på en tettere dialog, forteller Tjelle.

 

Vil utvikle appen videre

Appen har også hatt en annen positiv effekt siden naboene kan være virksomhetens øyne utenfor porten.

Har dere en lur løsning?

Da hører vi i Sikkerhet og beredskap gjerne fra dere: sikkerhet@nso.no

– Ved to tilfeller har naboer meldt inn observasjoner som har gjort at vi har oppdaget feilkjøring i våre systemer på fabrikken. Det har ikke vært noe farlig verken for produksjonen eller miljøet rundt, men det har skapt mer lukt enn nødvendig. Så det har vært en veldig positiv konsekvens av varsling i appen, sier Tjelle.

Han forteller at Speira ønsker å utvikle appen videre med flere funksjoner.

– Det er nå mulig å laste opp bilder og videoer og sende det inn til oss. Det er veldig nyttig for oss å se hvordan omgivelsene ser og hører oss. Vi ønsker også å legge til flere kategorier og predefinerte spørsmål, så vi får sendt meldingene til riktig leder her hos oss, sier Tjelle.

Powered by Labrador CMS