Industrivernkonferansen 2025

Seniorrådgiver i Arbeidstilsynet, Sophie Glas, snakket om arbeidsulykker i industrien på Industrivernkonferansen 2025.

– HMS må være integrert i bedriften

– Ønsket vårt er at industrivern skal ha lite å gjøre, sa seniorrådgiver i Arbeidstilsynet, Sophie Glas, på Industrivernkonferansen 2025.

Publisert Sist oppdatert

Hun holdt foredrag om industriarbeidsulykker på konferansens første dag.

– Årlig skjer det 2400 arbeidsulykker i industrien. Med 220.000 sysselsatte i disse næringene er det rundt én prosent av sysselsatte i industrien som skader seg hvert år, så over flere år og i et helt arbeidsliv er det ganske sannsynlig at man vil skade seg på jobb, sa Glas.

Industri har høyere antall arbeidsulykker enn alle næringer i snitt, og ligger omtrent på samme nivå som bygge- og anleggsvirksomheter.

– Siden 2014 har det vært 44 dødsulykker i industrien. Hittil i år har syv personer omkommet på jobb i industrien, sa Glas.

 

Klemulykker

Hun trakk frem klemulykker som en type ulykke som kan fremstå liten, men gi store konsekvenser.

– Vi ser at klemulykker ofte involverer maskiner og arbeidsutstyr som lager stor energi. Maskiner kan se ut som de er avslått, men så lenge de ikke er slått av med hovedstrømbryteren, kan sensorer i maskinen fortsatt få den til å fungere, sa Glas, og oppfordret til å tenke på andre personer som håndterer disse maskinene.

– Det er særlig viktig ved renhold hvor maskinen tilsynelatende er avslått, så disse personene trenger ordentlig opplæring.

 

– Viktig å finne grunnen

Eksplosjon og brann er hendelser som det er få av i løpet av et år, men når de først skjer, er de veldig alvorlige.

– Det er ved disse hendelsene vi ofte kan finne arbeidsskadedødsfallene, sa Glas.

Hun la til at mange ulykker skjer i avvikssituasjoner.

– Det kan skyldes tidspress, forsinkelser og andre ting som gir en kaskadeeffekt. Mange ulykker skyldes feilhåndtering av ulik art og at noen gjør noe de ikke skulle gjort. Da er det viktig å ikke peke fingre, men heller å finne ut hva som er grunnen til det. Er det en misforståelse, kulturforskjell eller noe annet? Det er mye som kan spille inn, sa Glas.

 

Systemene må fungere

Hun sa at HMS bygger på en grunnmur av å kartlegge farer og deretter risikovurdere dem.

– Mennesker gjør feil, og det må være mulig å gjøre feil uten at det får alvorlige konsekvenser. Det er et kontinuerlig arbeid, og det er arbeidsgivers ansvar. Det må være integrert i bedriften, og ikke noe én person skal sørge for. Systemene må kunne brukes og fungere. Vi ønsker at industrivernet skal ha lite å gjøre, og hvis ulykken først er ute, at konsekvensen blir så liten som mulig, sa Glas.

Powered by Labrador CMS